Čo je hypermobilita?

Hypermobilita znamená zväčšenie rozsahu pohyblivosti aktívnej i pasívnej nad fyziologické hranice. Kvôli hypermobilite sa kĺby ohýbajú až príliš, čo spôsobuje vyvrtnutia a natiahnuté väzy. Ak ste videli niekoho, komu sa kĺby až príliš ohýbajú, znamená to, že kolagen (pevné vláknité spojivové tkanivo medzi kĺbmi sa ľahšie roztiahne. Každý z nás má v pohybe svoje fyziologické hranice, no každý ich má iné. Uvoľnené väzivá prinášajú bolesť a zvyšujú riziko zranenia,ak sa ohnú až príliš. Neodhalená hypermobilita môže predstavovať vysvetlenie, prečo niektorí ľudia zažívajú problémy s boľavými a stuhnutými kĺbmi a svalmi. Ten, kto je menej pohyblivý, je označovaný za hypomobilného. Naopak ten, ktorý je viac pohyblivý ako mu je fyziologicky dané, je hypermobilný. Hypermobilita nevznikne na základe poškodenia, poruchy svalu, no môžu spolu súvisieť, preto sa pri vyšetrení treba zamerať aj na vyšetrenie skrátených a oslabených svalov.
“Hypermobilita znamená zväčšenie rozsahu pohyblivosti nad fyziologické hranice.”

cviky na hypermobilitu

Klinické príznaky hypermobility kĺbov a chrbtice

Bolesť. Najčastejšie bolesti chrbtice a kĺbov, ktoré môžu mať rôznu intenzitu a rôznu dobu trvania. V niektorých prípadoch sa môže bolesť s kombinovať s opuchom a to predovšetkým na kolenách a čenkov. Pri hypermobilite trpia predovšetkým váhonosné kĺby, teda kolená a bedrá.
V laboratórnych vyšetreniach sa nenachádzajú žiadne patologické odchýlky.
“Hypermobilita je stav, ktorý kĺbom prepožičiava väčší rozsah pohybu. Práve to môže spôsobiť problémy a bolesti.”

Riziká hypermobility

Hypermobilita má veľa nepriaznivých účinkov, preto treba dbať na prevenciu pred ňou. Najviac poškodzuje šľachy a väzy v zmysle preťaženia. Akonáhle dlhšie neprimerane zaťažujeme svoje kĺby, nastanú bolesti. Tých sa treba čo najskôr zbaviť a nepokračovať v zlých pohyboch v zmysle preťažovania, aby sme si ešte viac neuškodili.
Z toho vyplýva nasledovné: hypermobilite treba predchádzať. Dôležité je, aby ste cviky, ktoré si pravidelne cvičíte, cvičili správne. Nesmie pri nich dochádzať k hraničným polohám Vašich kĺbov, aby ste si nepreťažovali šľachy a väzy. Preto netreba zabúdať na správnu centráciu kĺbov, ktorá je sprevádzaná správnou aktivitou svalov.


cviky na hypermobilitu


Pri hypermobilite hrozí riziko vykĺbenia – kĺbová hlavica sa dostane von z kĺbovej jamky. Najčastejšie to môže postihnúť kĺby ramenné a taktiež napríklad čeľusť. Netreba zabúdať ani na váhonosné kĺby, ako sú bedrové či kolenné kĺby.

 
Autor: Barbora Šišovská
 

V Rehab Klinik vám radi pomôžeme!

Rezervujte si termín u nás

 

Venujte kúsok svojho času pre seba a svoje zdravie…

Vaše meno (povinné)

Váš email (povinné)

Telefónne číslo

Vaša správa

Nájdete nás…

  • +421 905 205 009
  • Žitná 48, 831 06 Bratislava, Rača
  • Autobusom č. 59 a 65 zastávka Trávna. Potom pešo cca 400 metrov smerom do mesta po hlavnej ceste. Električkou č. 3,5,6 vystúpiť na zástavke Hybešova. Potom pešo smerom dolu k hlavnej ceste, na hlavnej ceste odbočiť doľava a ísť cca 100 metrov.

…v mestskej časti Rača

About the author: Radko Marcin