Detské chodidlá
Priestor je kľúčovým slovom vo vývoji detskej nohy. Novonarodené deti reagujú na voľný priestor nekľudom, preto sa balia do zavinovačiek. Dávame im oporu, dotyk, orientáciu. Vedieme ich postupne do priestoru rozvinutím tak, ako by mali byť vedené aj detské nôžky. Tie často obliekame do dupačiek, ponožiek, ba dokonca malých „zlatých“ topánočiek, kde sa detská nôžka nemôže rozvíjať.
Postavenie kĺbikov sa obmedzuje v pohyblivosti, prsty sú stiahnuté. Dieťa nemá správne podnety a vnemy z okolia prostredníctvom receptorov chodidla, a teda mozog nemôže vnímať dostatočné informácie z okolia.
Dieťa vo vývoji potrebuje priestor, či v ľahu na brušku, na chrbte, či v súhre ruka-noha-ústa, v plazení, v štvornožkovaní, v stavaní na chodidlá. Prvé kroky sú veľmi dôležité v rozvoji detského chodidla, ktoré by malo byť voľné a vôbec nemusí mať pevnú topánočku.
Detská noha je prispôsobená na mäkké povrchy
Avšak pozor, musíme prihliadať na dnešnú „dobu kamennú“. Rozvoj detského chodidla nikdy nebude prebiehať správne, ak dovolíme dieťaťu chodiť po tvrdej podlahe, dlaždiciach, betóne v detských parkoch, či po chodníkoch. Ľudská noha nie je prispôsobená svojim vývojom na tvrdé, umelo vytvorené povrchy. Skúste vy, ako dospelý človek s vyvinutým chodidlom kráčať po chodníku bosý aspoň hodinu. Prirodzene vás to bude bolieť (bolesť nikdy nie je prirodzená), tak prečo k tomu nútime naše deti?
Aká je vhodná obuv pre moje dieťa?
Častou a veľmi diskutovanou otázkou je: „Aká je vhodná obuv pre moje dieťa?“. V dnešnej „dobe betónovej“ musí mať detská topánka či topánka dospelého podrážku, ktorá má byť mäkká. Nemusí byť značková ani ortopedická (časté názory rodičov), radi Vám ukážeme, ako sa testuje. Typ a výška topánky, či výška opory členkového kĺbu závisí od postavenia kĺbov na chodidle, od svalového napätia, s ktorým sa narodíme.
Existuje množstvo získaných alebo vrodených anatomických variácií chodidla. Preto len umenie fyzioterapeuta vám ušije presný plán cvičenia pre nohy vášho dieťaťa.
Autor: Veronika Maková
Aktuálne študuje 2. stupeň vysokoškolského štúdia v odbore fyzioterapia na Slovenskej zdravotníckej univerzite v Bratislave. Pracovala najmä s deťmi s ortopedickými a neurologickými poruchami. Vedie osobné tréningy v oblasti fyzioterapie, absolvovala niekoľko kurzov ako DNS – Dynamická neuromuskulárna stabilizácia, SM Systém, Kinesiotaping, respiračná fyzioterapia, klasická masáž, športová masáž, reflexná masáž chodidiel,…
V Rehab Klinik Bratislava riešime vaše problémy okamžite!