Prekladanie nohy cez nohu, tŕpnutie a mravenčenie

„Jasné, že áno. Hneď ako si sadnem, vyložím si nohy alebo si preložím nohu jednu cez druhú. Sedí sa mi super, pohodlne. Robím to vždy, keď si sadnem. Je to naozaj najpohodlnejší spôsob sedenia, dokážem tak vydržať aj hodiny. Sem tam mi noha trochu stŕpne, ale aj to po chvíli prejde. Zmením polohu, prípadne sa trochu poprechádzam a môžem pokračovať.“

Spokojne si žiješ ďalej, ani netušíš, čo sa s tvojim telom deje. To, že ťa sem-tam pri práci bolí chrbtica, dávaš za vinu stresu a monitoru. Tŕpnutie či mravčenie v nohách rozchodíš, keď si ideš po ďalšiu kávu do automatu.
 

Sedenie v kancelárii a preložené nohy

Je jedno, či si muž alebo žena, každý má svoju obľúbenú polohu pri sedení v kancelárii. A priznaj sa, nie je to práve ukážkový sed. Čo sa stane keď si preložíš nohu cez nohu? Panva sa ti nakloní a celá chrbtica je vychýlená do strany. Kvôli tejto polohe sa aj stehenná kosť dokáže čiastočne vysunúť zo svojej kĺbovej jamky, po čase sa jedna noha javí dlhšia ako druhá.

Klopením panvy príliš dopredu, dozadu alebo naklonenie do strany automaticky ovplyvňuje aj postavenie trupu a hlavy. Takto získaná nerovnováha ťa bude stále nútiť hľadať si pohodlnejšie polohy pri sedení. O následných bolestiach chrbtice ani nehovorím.
 
Prekladanie nôh a nesprávne sedenie - problémy
 

Nesprávne sedenie

Sed ako taký je statickou záťažou, ktorej by sa človek mal vyhýbať. Avšak vieme, že v dnešnej modernej dobe to nie je úplne možné, pretože väčšina z nás veľkú časť života presedí v práci.

Pri typickom nesprávnom sede je zaguľatený chrbát a panva podsadená dozadu. Takáto pozícia môže nadmerne zvýšiť tlak na medzistavcovú platničku. Z hľadiska záťaže medzistavcovej platničky v driekovej oblasti je najvhodnejší sed s chránenou pozíciou chrbtice.
 

Správne sedenie

Stupaje nôh zvierajú s predkolením 90°, predkolenia so stehnami taktiež zvierajú 90° a stehno zviera s osou trupu takisto 90°. Uhol medzi stehnom a trupom môže byť o niečo väčší, aby mohla byť správne centrovaná panva.

Panva by mala byť v neutrálnej pozícií. Najlepšie to pochopíte pri kontrolnom pohybe. Položte si ruky na lopaty panvových kostí a skúste panvu preklopiť dopredu a dozadu. V neutrálnej pozícii by mali byť vaše ruky rovno. Takýto správny sed s panvou v neutrálnej pozícii zabezpečí aj správne postavenie hrudnej chrbtice, krčnej chrbtice a hlavy.
Prekladanie nôh a nesprávny sed síce nie je smrteľná diagnóza, ale je dobré, aby si vedel, čo sa s tebou deje. A ako správne nato ti ukážeme u nás v Rehab Klinik Bratislava.

 
Autor: Ľubomír Mišút
 

Máte bolesti? V Rehab Klinik Bratislava vám radi pomôžeme

Rezervujte si termín u nás



Venujte kúsok svojho času pre seba a svoje zdravie…

Vaše meno (povinné)

Váš email (povinné)

Telefónne číslo

Vaša správa

Nájdete nás…

  • +421 905 205 009
  • Žitná 48, 831 06 Bratislava, Rača
  • Autobusom č. 59 a 65 zastávka Trávna. Potom pešo cca 400 metrov smerom do mesta po hlavnej ceste. Električkou č. 3,5,6 vystúpiť na zástavke Hybešova. Potom pešo smerom dolu k hlavnej ceste, na hlavnej ceste odbočiť doľava a ísť cca 100 metrov.

…v mestskej časti Rača

About the author: Radko Marcin