V dnešnej dobe sa osteoporóza spolu s kardiovaskulárnymi a onkologickými ochoreniami zaraďuje medzi civilizačné choroby. V jednoduchosti povedané, pre osteoporózu je charakteristické zníženie pevnosti kostí, čo spôsobuje u danej osoby zvýšené riziko zlomenín. Je to ochorenie látkovej výmeny kostného tkaniva, ktorá sa prejavuje ubúdaním množstva kostnej hmoty a poruchami mikroarchitektúry kosti, čo vedie k oslabeniu pevnosti kosti a tým k zvýšeniu lámavosti kosti. Ľudovo sa jej aj hovorí “tichý zlodej kostí”. Zvýšené odbúravanie kostného tkaniva sa navonok nijako neprejavuje. Bežne sa za rok stratí asi 1-3% kosti, u zvlášť ohrozených osôb to býva nad 3%. Aby sa dosiahol určitý prah lámavosti, je potrebných aj niekoľko rokov. Osteoporóza vo svojich začiatkoch nebolí.

Príčiny vzniku osteoporózy

Kosť nie je tvrdá, neživá hmota, ale živé tkanivo. Počas života sa kostná hmota stále obmieňa. Neustále v nej prebiehajú dva úzko späté procesy – odbúravanie a novotvorba. Vo fáze rastu a dospievania prevažuje novotvorba kosti. Po 35. roku života nastáva prevaha odbúravania kosti na úkor novotvorby a kostná hmota v tele človeka postupne ubúda. Keď sa jej množstvo zníži pod normálnu hranicu, nazývame tento stav osteoporóza, čiže preriednutie kosti. Je to vlastne výsledok nerovnováhy medzi tvorbou a odbúravaním kosti.
Presná príčina osteoporózy nie je úplne známa. Jednou z hlavných príčin chronickej bolesti je svalová dysbalancia. Zvýšené napätie preťažovaného svalstva má za následok jeho skrátenie a neprekrvenie, ktoré vedie k nepríjemnej bolesti.

Osteoporóza: príčiny, cvičenie, liečba - rehabilitácia Bratislava

Čo sa deje po zlomenine s našou kosťou?

Liečenie osteoporózy

Bolesť pri osteoporóze môžeme ovplyvniť buď farmakologickou liečbou (liekmi) alebo nefarmakologickou liečbou, ktorou sa zaoberáme aj u nás v Rehab Klinik Bratislava.

Prvým dôležitým bodom je správna životospráva – úprava diéty – vyvážená strava s optimálnym príjmom vápnika.

Ďalej využívame prostriedky fyzikálnej terapie:

  • elektroliečba– používa sa rôzna škála prúdov, ktoré tlmia bolesť
  • magnetoterapia
  • svetloliečba
  • mechanoterapia – pohybovú sústavu tvoria mäkké tkanivá vrátane kože, ktoré sa navzájom obklopujú. Vďaka tomu tvoria zložku samotných svalov a umožňujú tak pohyb všetkých týchto tkanív proti sebe. Ak niektorá z týchto zložiek správne nefunguje, nemôže správne fungovať ani pohybová sústava. Takže je dôležité takéto nesprávne fungovanie mäkkých tkanív diagnostikovať a následne liečiť tým, že tkanivá a kožu naťahujeme, posúvame, pôsobíme tlakom a uľavujeme tak od bolesti.

Posledným a snáď aj najdôležitejším krokom je kinezioterapia. Cieľom pohybovej liečby je:

  • zaťaženie kostí pohybom – kosti sa stávajú pevnejšími, znesú väčšiu záťaž bez rizika zlomenín,
  • uvoľnenie svalových spazmov,
  • zlepšenie svalovej sily,
  • celkové zlepšenie pohyblivosti,
  • zlepšenie koordinácie,
  • obnovenie správnych motorických stereotypov ako je dýchanie, sed, stoj, predklon, správne nosenie bremien…

K dostatočnej záťaži však obyčajne nestačí pohyb v bežnom živote ale je nutné zostaviť cvičenie, ktoré pacient cvičí dvakrát denne po dobu 20 min. Všetky cvičenia sú zásadne ťahové a nie švihové. Je dôležité si uvedomiť že ak má byť liečba úspešná musí byť komplexná, dlhodobá a vyžaduje trpezlivosť lekára, fyzioterapeuta i pacienta.

Výživa

Základom správnej výživy pri osteoporóze je jednak dostatočný príjem látok potrebných na stavbu kostí (vápnik, vitamín D, fosfor, horčík, vitamíny C a K, stopové prvky- stroncium, bor,..) a jednak obmedzenie, či dokonca vylúčenie látok, ktoré kostné tkanivo priamo, alebo nepriamo poškodzujú (sodik, hliník, kadmium,olovo a pod.). Takto zostavená strava by však mala byť v súlade s doporučeniami pre iné choroby (ochorenia srdca a ciev, poruchy látkovej výmeny cukrov a tukov), ktoré sa často k osteoporóze pridružujú.

Prevencia

Základom prevencie osteoporózy je pravidelná fyzická aktivita, eliminácia rizikových faktorov, hormonálna substitučná liečba (u žien pri menopauze), prevencia pádov, kúpeľné pobyty.

cvicenie-na-fitlopte


V princípe sa prevencia rozdeľuje na tri fázy:

  • primárna prevencia– týka sa obdobia rastu kosti, t.j. obdobie detstva a rannej dospelosti. Jej cieľom je nadobudnúť do najväčšie množstvo kostnej hmoty. Hlavným prostriedkom je dostatočná váhonosná záťaž kostí (chôdza, alebo stoj vo vzpriamenej polohe) a správna výživa (hlavne dostatočný prívod vápnika)
  • sekundárna prevencia– týka sa obdobia dospelosti a zvlášť u žien obdobia menopauzy. Jej cieľom je spomaliť odbúravanie kosti a tým obmedziť stratu kostnej hmoty. Sem patria opäť prostriedky pohybu a výživy, ale u žien k nim pristupuje aj hormonálne substitučná liečba, ktorú podáva a riadi gynekológ
  • terciárna prevencia– týka sa osôb s už prítomným zlomeninami, hlavne v pokročilom veku. Jej cieľom je zabrániť, evtl. oddialiť vznik ďalších zlomenín. Popri prostriedkoch pohybu a výživy sem patrí adekvátna liečba pridružených chorôb a úprava, či odstránenie už zmienených architektonických nástrah (prahy dverí, šnúry spotrebičov, voľne položené koberce, vlhké a šmykľavé schody a podlahy)

Prevencia osteoporózy a najmä osteoporotických zlomenín je možná, efektívna a lacnejšia ako liečba!

Praktické rady

Niekoľko rád, aby ste sa vyhli úrazom a zlomeninám v dôsledku osteoporózy:

  • Osteoporóza je “tichý zlodej”. Neuspokojte sa s tým, že nemáte bolesti, zlomenina čaká na svoju príležitosť!
  • Doprajte si denne dostatočné množstvo mlieka a mliečnych výrobkov. Denné množstvo si rozdeľte na niekoľko dávok.
  • Spestrite si stravu rybami, makom, orechmi, sójou a jedzte veľa zeleniny.
  • Nekonzumujte nadmerné množstvo mäsa, soli a cukrov. Ich zvýšený príjem môže podporovať vylučovanie vápnika, a tým vznik osteoporózy.
  • Prestaňte fajčiť, fajčenie má zlý vplyv na rast kosti.
  • Obmedzujte pitie kávy a alkoholu. Kofeín znižuje hladinu vápnika. Alkohol znižuje vstrebávanie vápnika z čreva.
  • Dožičte svojim kostiam dostatok pohybu a posilujte chrbtové svalstvo.
  • Odstráňte zo svojej domácnosti nebezpečné nástrahy: šmykľavé podlahy a voľne položené koberce, na ktorých sa možno ľahko pošmyknúť.
  • Dávajte pozor na neosvetlených schodoch a pridržujte sa zábradlia. Je tu veľké nebezpečie pádu
  • Ak vám odporučili používať oporné pomôcky (paličku, barle), používajte ich.
  • Buďte opatrný pri chôdzi na nerovnom teréne.
  • Noste obuv, ktorá vám poskytne spoľahlivú oporu.
  • Vo vani a sprche používajte protišmykové rohožky, vo vani si dajte namontovať podporné zábradlie (oporu), aby bolo možné bezpečne sa postaviť.
  • Pretože sa osteoporóza vyvíja dlhodobo a jej liečba je zdĺhavá, nečakaj na rýchly účinok.

 
Autor: Dominika Vallová

V Rehab Klinik Bratislava riešime vaše problémy okamžite!

Objednajte si termín u nás


Venujte kúsok svojho času pre seba a svoje zdravie…

    Vaše meno (povinné)

    Váš email (povinné)

    Telefónne číslo

    Vaša správa

    Nájdete nás…

    • +421 905 205 009
    • Žitná 48, 831 06 Bratislava, Rača
    • Autobusom č. 59 a 65 zastávka Trávna. Potom pešo cca 400 metrov smerom do mesta po hlavnej ceste. Električkou č. 3,5,6 vystúpiť na zástavke Hybešova. Potom pešo smerom dolu k hlavnej ceste, na hlavnej ceste odbočiť doľava a ísť cca 100 metrov.

    …v mestskej časti Bratislava-Rača