SM systém alebo podľa novej terminológie Špirálna stabilizácia chrbtice – SPS

Vyvinutá Dr. Smíškom, vedená najmä v ČR a Nemecku.
SPS je komplexné cvičenie, ktoré kompenzuje problémy pohybového aparátu, predlžuje skrátené svaly, posilňuje oslabené svaly a upravuje držanie tela.
Stabilizuje svaly v celom tele počas nastavenia v pozícií s optimálne koordinovaným pohybom. Vzniká dynamický stabilizačný svalový korzet.
Prvky, ktoré používame v každom cviku sú: stabilizácia, posilňovanie, natiahnutie, relaxácia, koordinácia a nácvik rovnováhy.

SM Systém


Komu je určený SPS resp. SM systém?

Žiaci, študenti
Dnešná mládež sedí v priemere 10 hodín denne, čo vedie k vzniku: poruchy držania tela, hyperlordózy, hyper kyfózy, Morbus Scheuermann, k skoliotickému držaniu tela, ku skolióze, či degenerácii platničiek. Cvičenie je možné začať už v 5-6 rokoch (závisí od spolupráce dieťaťa). SM systém slúži ako prevencia pred vznikom svalových dysbalancií a porúch pohybového aparátu.
Športovci
Vďaka rýchlemu nástupu aktivity stabilizačných svalov, majú športovci lepšiu rovnováhu, preventívne vyrovnávajú svalovú dysbalanciu, chránia kĺby, kĺbne púzdra pred chronickým preťažením. Aktívna relaxácia so strečingom = aktívny strečing umožňuje zväčšenie rozsahu pohybov, uvoľňuje zvýšené napätie svalov, podporuje vrcholový výkon. Pri optimálnej stabilizácií má SPS preventívny, regeneračný charakter, zvyšuje kondíciu svalov, ktoré športovec adekvátne nezapája počas prípravy.
Dospelý, stredný vek, seniori
Sedavé zamestnanie, práca v stoji, manuálna, jednostranná záťaž spôsobuje bolesti chrbtice, bolesti hlavy, ramenných kĺbov, lakťov, bolesti zápästia, kolenných kĺbov, panvy či sedacích svalov. Cvičenie vyrovnáva svalovú dysbalanciu, stabilizuje chrbticu, centruje lopatky, ktoré sú častou príčinou bolesti zápästia alebo lakťových kĺbov. Správnym cvičením a zapojením svalov, ktoré používame neprimerane (vzhľadom na zamestnanie) sa tukové tkanivo postupne stráca a rastie svalový korzet.
Každá práca prináša svalové skrátenia, ktoré nám vyšším vekom spôsobujú degeneračné poruchy v oblasti chrbtice: hernia disku, protrúzia disku, bulging disku, foreminostenóza, spondylóza, spinálna stenóza, chondróza discu, blokové postavenie stavcov, retrolistézu, (postmenopauzálne) fraktúry stavcov, blok SI (sakroiliakálneho kĺbu).

SPS systém

Je SM systém/ SPS vhodný v akútnom štádiu?

Vzhľadom na to, že metodika špirálnej stabilizácie zahŕňa manuálne techniky, ktoré slúžia na uvoľnenie skrátených a dlhodobo preťažených svalov v kombinácii so stabilizáciou jednotlivých segmentov, metóda vedie k zlepšeniu zdravotného stavu a k odstráneniu bolesti. Je vždy na výbere fyzioterapeuta a type diagnózy aký presný postup zvolí.
Cvičenie vyrovnáva chrbticu do strednej línie, predlžuje ju, čím vytvára priestor pre regeneráciu medzistavcovej platničky (disku vertebralis). Metóda SPS bola pôvodne vytvorená ako cvičenie ktoré stabilizuje platničky v ich akútnom štádiu poškodenia = hernia disku, protrúzia, bulging…
Princíp regenerácie medzistavcovej platničky
Medzistavcové platničky pracujú ako „pružiny“ medzi dvoma stavcami navzájom a teda dodávajú pružný pohyb pre celú chrbticu. Platničky vyrovnávajú tlak chrbtice, ktorý vzniká pri pohybe, avšak ak sú pravidelne preťažované, vzniká ich degenerácia.
Obsahujú množstvo tekutín, ktoré sa vekom a zlou životosprávou vytrácajú (patrí tu aj zlý pohyb). Platnička nemá vlastné cievne zásobenie, preto jediným zdrojom jej výživy je výmena tekutín z okolia.
Tlak ktorý stláča platničku znižuje jej veľkosť, vytláča kvapaliny do okolia platničky. Ak je naopak voči tomuto javu vytváraný priestor vztlakom hore, ktorý aktivujú špirálne reťazce, platnička sa regeneruje – nasáva tekutiny z okolia, je schopná „nájsť“ svoje pôvodné miesto.

Je SM systém/ SPS vhodný pred a po operácií chrbtice?

Dlhodobá bolesť chrbtice, ktorá vystreľuje do rúk alebo nôh nás vedie k myšlienke podstúpiť operáciu, avšak operačný zákrok by mal byť až posledným krokom, ktorý má veľmi veľa rizík a to nielen pri samotnom zákroku, ale hlavne po ňom sa kvalita života zníži.
Stabilizáciou chrbtice, uvoľnením preťažených svalov s vytvorením priestoru pre platničku, ktorá sa týmto dokáže regenerovať dochádza k zlepšeniu zdravotného stavu, odstráneniu bolesti, bolesti vystreľujúcej do nôh či rúk.
Pred operáciou chrbtice SPS zastabilizuje priestor, posilní svaly, čo má za následok lepšiu regeneráciu po operácií. (U väčšiny ľudí bolesti odídu natoľko, že operáciu nepodstúpia.)
Operáciou sa fixovaný segment = platnička + príslušné stavce stávajú nepohyblivé, čo vytvára veľké preťaženie nad a pod miestom fixácie. Po operácií chrbtice SPS stabilizuje priestor nad a pod miestom operácie, aby nevznikli ďalšie komplikácie indikované na ďalšiu operáciu.

Cvičenie SM systém

Je SM systém/ SPS vhodný pre skoliózy, skoliotické držanie tela?

Skolióza a skoliotické držanie tela sú dva pojmy, ktoré si ľudia často zamieňajú. Skoliotické držanie tela je spôsobené svalovou nerovnováhou, ktorá síce naoko vyzerá ako skolióza, ale pri podrobnejšom vyšetrení fyzioterapeutom, fyziatrom, či ortopédom sa diagnóza nepotvrdí.
Skolióza je vybočenie stavcov z normy v troch rovinách. Meria sa špeciálny uhol (Cobov uhol) na zistenie stupňa zakrivenia chrbtice. Skolióza je sprevádzaná veľkou svalovou nerovnováhou.
SPS vďaka uvoľňujúcej zložke cvičenia predlžuje skrátené svaly, stabilizuje nestabilné segmenty, posilňuje oslabené svaly, aktivuje hlboký stabilizačný systém, ktorý je u skolióz veľmi oslabený. Vďaka manuálnym zložkám cvičenia ktoré robí fyzioterapeut/ terapeut sa dokážu relaxovať aj dlhodobo preťažené alebo veľmi ťažko uvoľniteľné svaly tela. Nácvik rovnováhy je ďalším dôležitým aspektom k správnemu fungovaniu svalovej súhry. V neposlednom rade SPS učí správnu koordináciu pohybov, ktoré sa dajú preniesť do bežného života
 

My v Rehab Klinik vám ukážeme ako na to.

Rezervujte si termín u nás

 

Venujte kúsok svojho času pre seba a svoje zdravie…

Vaše meno (povinné)

Váš email (povinné)

Telefónne číslo

Vaša správa

Nájdete nás…

  • +421 905 205 009
  • Žitná 48, 831 06 Bratislava, Rača
  • Autobusom č. 59 a 65 zastávka Trávna. Potom pešo cca 400 metrov smerom do mesta po hlavnej ceste. Električkou č. 3,5,6 vystúpiť na zástavke Hybešova. Potom pešo smerom dolu k hlavnej ceste, na hlavnej ceste odbočiť doľava a ísť cca 100 metrov.

…v mestskej časti Rača

About the author: Erik Ondrejkovic