Obsah článku:
Deti s viacnásobným postihnutím
Patria sem deti s DMO (detskou mozgovou obrnou), genetickými poruchami, autizmom, ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou). Pri rehabilitácii detí s viacnásobným postihnutím je dôležité vedieť, aký postup je pre konkrétne dieťa správny. Záleží to na jeho veku, diagnóze a spolupráci rodičov.
Každé dieťa je jedinečné a preto dbáme nato, aby malo každé jedno dieťa individuálny prístup. Je dôležité nielen vybrať ten správny rehabilitačný plán, ale získať si dôveru dieťaťa a dôveru rodičov, pretože práve oni sú mostom k ich uzdraveniu.
Vojtova terapia
Vojtova terapia je veľmi účinná u detí s DMO alebo podozrením na centrálnu koordinačnú poruchu, u detí s motorickými a pohybovými poruchami a u detí s chybným držaním tela.
Čo vlastne Vojtova terapia je?
Je to metóda, ktorá deťom pomôže vytvoriť správne pohybové stereotypy. Vďaka nej môžu deti s DMO lepšie používať ruky (hrubá a jemná motorika), chodiť, zlepšuje kvalitu ich života a života rodičov. Samozrejme, je veľmi dôležitý správny postoj rodičov, práve oni sú cestou k ich uzdraveniu. Fyzioterapeut ich naučí správne cvičiť, pravidelne kontroluje, ako sa dieťa vyvíja, pridáva nové cvičenia.
Profesor Václav Vojta v r. 1950 a 1970 vytvoril základy svojej terapie. Jeho metóda je založená na včasnej diagnostike motorických porúch podľa polohových testov, kedy opakovanými podnetmi v určitej pozícii dieťaťa zistil jeho podvedomú reakciu trupu a končatín.
Deti začali chodiť a rozprávať
Profesor Vojta im dal šancu na kvalitnejší život. V rámci terapie fyzioterapeut aktivuje určité reflexné zóny v polohách na chrbte, boku alebo na bruchu. Z polohy na bruchu vyvolávame reflexné plazenie, reflexné otáčanie stimulujeme z polohy na boku a chrbte.
Cieľ reflexnej lokomócie v terapii:
- posturálne riadenie – rovnováha tela pri pohyboch
- vzpriamenie proti gravitácii
- cielené uchopovacie a krokové pohyby – fázická hybnosť
Nastáva tu aktivácia vegetatívnych funkcií a automatických reakcií ako: motorika očí, pohyb jazyka, regulácia močového mechúra a čriev, dýchanie, prehĺtanie,… Pravidelnou terapiou dosiahneme prebudenie centrálnej nervovej sústavy. Takže čo aktivujeme, vydrží aj po terapii a nastáva ovplyvnenie spontánnej hybnosti u dieťaťa.
Najlepšie výsledky dosiahneme, ak sa u detí ešte nevyvinuli náhradné motorické stereotypy. Ak sa už zafixovali, je naším cieľom zachovanie a aktivácia fyziologických pohybových stereotypov, prepracovanie nezafixovaných abnormálnych pohybových stereotypov a snaha o navodenie správnej pohybovej motoriky.
Prečo deti pri Vojtovej terapii plačú?
Častou otázkou je, prečo deti pri Vojtovej terapii plačú. Plač je výrazným komunikačným prostriedkom. Samozrejme dieťa nerozumie, čo sa deje = komunikuje plačom. Horšie by bolo, keby neplakalo. Je to len zdravá súčasť procesu a hneď ako dieťa komunikuje, už neplače. Tu je dôležitý správny postoj a emočné nastavenie rodiča, keďže dieťa je s mamou emocionálne spojené.
Kontraindikácie sú:
- horúčkovité ochorenia
- očkovanie
- tehotné ženy
- ochorenie srdca a niektoré druhy epilepsie.
Vďaka Vojtovej terapii dochádza k pozitívnym zmenám:
- správna koordinácia pohybov – úchop, vzpriamovanie, chôdza a reč.
- štúdie dokázali že z psychologického vývinu neexistujú žiadne negatívne účinky na psychiku pacienta.
Dôležité je:
- cvičiť pravidelne
- správne
- využívať vzory, motivovať dieťa po terapii k pohybu.
Najdôležitejšia ideomotorika je, ak je dieťa motivované chytiť hračku, dostať sa k mame bližšie, využíva vložené pohybové vzory, ktoré sa fixujú a dieťa sa začne správne motoricky pohybovať.
Yogová terapia je ďalšia vhodná terapia
“Veľmi rada kombinujem Vojtovu terapiu, ktorá dieťa správne motoricky nastaví a yogovú terapiu, ktorá úžasne podporuje motiváciu, relaxáciu, komunikáciu…šancu cítiť sa vo svojom tele ako doma a byť s nim aj s okolitým svetom v kontakte.” Janka Lukačovičová, Rehabklinik.
Autor: Janka Lukačovičová